چكيده:
تحولات روز افزوني كه در زمينه پيشرفت علوم و فنون در قرن اخير و ورود به هزاره سوم پديد آمده است باعث تفكرات فلسفي و سياسي و اجتماعي در بين جوامع شده است باورهاي ديني مردم را دچار شك و ترديد نموده و از نظر شيعيان اين مسأله مطرح است كه وظايف ما در زمان غيبت حضرت امام زمان چيست؟ به طور كلي شيعه عصر غيبت از نظر هويت تاريخي و عقايد احكام فرعي و وحدت كلمه و محاسن اخلاقي و حقيقت طلبي و انجام وظايف شرعي و ديني چه وظايف مهمي را بايد به عهده داشته باشد؟ در اين مقاله سعي شده است به عمدهترين اين وظايف اشاره گردد.
وظايف شيعيان در عصر غيبت با شيعيان صدر اسلام كه كنار پيامبر (ص) و ائمه طاهرين زندگي ميكردند علاوه بر آنكه تغيير نكرده حساستر و سنگينتر هم شده است زيرا به هنگام انجام فرائض و وظايف در آن زمان امام و رهبر در كنار آنها به صورت عيني و ملموس بود و امروز در حجاب غيبت است.وظيفه شيعه در عصر غيبت آن است كه بر آنچه از حق و حقيقت به او رسيده ثبات قدم داشته باشد و چنگ بزند به آن حبل متين تا محفوظ بماند اين وظايف عصر غيبت در قرآن كريم و روايات و سنت پيامبر (ص) و ائمه با الفاظ مختلف مشخص شده است كه به اهم آن ميپردازيم:
1-شناخت امام زمان (عج)
شناخت امام زمان (عج) يكي از اهم وظايف مسلمانان است زيرا وقتي او را بشناسيم و به صفات و خصوصيات آن حضرت آشنا شويم بهتر به وظايف خود به عنوان يك مسلمان ميپردازيم. اين شناخت تا آن اندازه اهميت دارد كه بنا به قول حضرت پيامبر (ص) و معصومين هر كس بميرد و امام زمان خود را نشناسد چون كسي است كه زمان جاهليت مرده باشد «من مات و لم يعرف امام زمانه مات ميتاً جاهليه » (مجلسي / ج 3 ص 382)
اين شناخت بايد ما را مصون بدارد از شك و شبهه نسبت به وجود آن بزرگوار و ما را از اقوال و اعمال و تبليغات گمراه كننده مدعيان دروغين نجات دهد، «براي چنين شناختي بايد دو نوع معرفت داشت اول شناخت نسبت به شخص امام زمان (عج) از نظر نام و نشان و زندگي و ... و دوم شناخت صفات و ويژگيهاي آن حضرت (موسوي اصفهاني – ج 1 ص 512)
شناخت ويژگيها و صفات آن حضرت در زمان حاضر اهميت بسيار زياد دارد. زيرا وقتي شناخت حاصل شد ديگر امام زمان خود را از ياد نميبريم و هر گاه از او ياد ميكنيم فقط يك نام در ذهن ما نقش نميبندد بلكه يك شخصيت كامل باصفات عاليه مجسم ميگردد كه حتي نام و القاب ايشان الگو دهنده به شيعيان خواهد بود.
اين شناخت بر ساخت زندگي فردي و اجتماعي تأثير ميگذارد و به دلها گرمي ميدهد و به همين علت است كه بايد دعا كنيم كه : «الهم عرفني حجتك فانك ان لم تعرفني حجتك خللت عن ديني» (كليني / ج 5 /337)
2- انتظار فرج:
شيخ صدوق در كتاب «كمال الدين » به سند خود از عبدالعظيم حسني روايت ميكند روزي بر آقايم محمد بن علي بن موسي بن جعفر بن محمدبن علي بن الحسين بن ابي طالب وارد شدم و ميخواستم كه دربارة قائم از آن حضرت سؤال كنم كه آيا همان مهدي است يا غير او، پس خود آن حضرت آغاز سخن كرد و گفت « يا ابا القاسم، ان القائم منا هوالمهدي الذي يجب ان ينتظر في غيبه و يطاع في ظهوره هو الثالث من ولدي» (شيخ صدوق / ج 2/ص 377)
يعني اي ابوالقاسم به درستي كه قائم از ماست و اوست مهدي كه واجب است در زمان غيبتش انتظار كشيده شود و در ظهورش اطاعت گردد و او سومين (امام) از فرزندان من است.
امام خميني (ره) در صحيفة نور ميفرمايند : انتظار فرج انتظار قدرت اسلام است و بايد كوشش كنيم تا قدرت اسلام در عالم تحقق پيدا كند و مقدمات ظهور آن انشاء الله تهيه شود.«امام خميني / ج 2/ 198)
براي منتظران موعود آخر الزمان در روايات معصومين چنان مقام و منزلتي بر شمردهاند كه انسان تعجب ميكند منجمله شيخ صدوق از قول امام صادق (ع) نقل كرده است : « المنتظر لامرنا كالمتشحط بدمه في سبيل الله » (شيخ صدوق / ج 2 ص 378) يعني منتظر امر (حكومت) ما مثل آن است كه در راه خدا در خون خود غلتيده باشد.
در همان كتاب به نقل از امام صادق (ع) روايت ديگري به اين شرح در فضيلت منتظران آن حضرت نقل شده است « طوبي لشيعه قائمنا المنتظرين لظهوره في غيبه و المطيعين له في ظهوره اولئك اولياء الله الذين لا خوف عليهم و لا يحزنون » (شيخ صدوق / ج 2 ص 375)
يعني خوشا به حال شيعيان قائم ما كه در زمان غيبتش منتظر ظهور اويند و در هنگام ظهورش فرمانبردار از او آنان اولياي خدا هستند، همانها كه نه ترسي بر ايشان هست و نه اندوهگين شوند.
انتظار فرج امام زمان (عج) تا آن اندازه با ارزش است كه مقام شيعه را تا اولياء الله بالا ميبرد و چنان حالتي به انسان دست ميدهد كه ترس و اضطراب و اندوه در درون او نخواهد بود و به قول حضرت اميرالمؤمنين (ع) بهترين اعمال در نزد خداوند بزرگ انتظار فرج است.
مرحوم مجلسي از قول حضرت علي (ع) نقل كرده است : « انتظروا الفرج و لاتيأ سوا من روح الله فان احب الاعمال الي الله عزوجل انتظار الفرج» (مجلسي / ج 18 ص 126) يعني منتظر فرج باشيد و از رحمت خداوند نا اميد نشوسيد به درستي كه خوشايندترين اعمال نزد خداوند عزوجل انتظار فرج است.
3- تهذيب و خودسازي:
وظيفه شيعه منظر صاحب الزمان خود سازي براي اساس معيارهاي اصلي است، گوهر وقتي پاك شد قابل فيض ميشود و انسان وقتي مهذب گرديد شايسته خدمت به حضرت امام زمان ميگردد. خودسازي و تهذيب نفس خود به خود انجام نميگيرد اين وظيفه در دوران كودكي و از دامان مادر بايد شروع شود و نظامهاي تعليم وتربيت و جامعه بايد ميداني را فراهم سازند كه در بستر آن افراد به سجاياي اخلاقي و معيارهاي اسلامي آشنا شوند و متخلق به صفات نيكو گردند.
در توقيع شريفي از جانب آن حضرت به شيخ مفيد صادر شده است عامل طولاني شدن غيبت ايشان گناهان و اعمال ناشايستهاي است كه از شيعيان آن حضرت صادر ميشود « فما يحسبنا عنهم الا ما يتصل بنا عما نكرهه، و لا نؤئره منهم» (النعماني / ج 16 ص 200)يعني تنها چيزي كه ما را از آنان (شيعيان) پوشيده ميدارد همان چيزهاي نا خوشايند است كه از ايشان به ما ميرسد و خوشايند ما نيست و از آنان انتظار نميرود.
4- پيوند با مقام ولايت:
از حضرت امام محمد باقر (ع) نقل شده كه در تفسير «يا ايها الذين آمنوا اصبروا و صابروا و رابطوا و اتقو الله لعلكم تفلحون» (آل عمران – آيه 200) فرمودند : « اصبروا علي اداء الفرائض و صابروا عدولكم و رابطوا امامكم (المنتظر) » (نعماني ص 199) يعني : بر انجام واجبات صبر كنيد و با دشمنانتان پايداري كنيد و پيوند خود را به امام منتظر مستحكم نماييد.
پيرو آن حضرت بايد دائم به فكر تجديد و ادامه عهد و پيمان با آن حضرت باشد ائمه ما سفارش به بيعت و وفاي به عهد با امام زمان كردهاند پيوند دائمي شيعيان با ولايت حجت خدا دائمي و نا گسستني است.هنگامي كه هر روز دعا براي فرج امام زمان ميخوانيم و با او تجديد بيعت ميكنيم متوجه وظايف خود نسبت به امام زمان ميشويم هرگز تن به خواري و بي عدالتي و سستي و ركود و گناه نخواهيم داد و از خود بيگانه نخواهيم شد و هويت خود را از دست نميدهيم.
5- الگو قرادادن آن حضرت:
كسي كه امام زمان خود را شناخت بايد رفتار وكردار اورا سرمشق خود قرار دهد. كلمات، فرمايشات ايشان را آويزة گوش كند. اهداف و آرمانهاي او را بشناسد حتي به معاني و مفاهيم القاب ايشان توجه داشته باشد. اقتدا و تأسي همراه با شناخت ايشان عين اطاعت از فرامين خدا و حضرت رسول الله (ص) است.
وقتي آن حضرت را مظهر عدالت گستري ميدانيم، عدالتخواهي را پيشه ميكنيم، هنگامي كه ميفهميم ايشان زهد پيشه هستند و بي توجه به ماديات،ما نيز آن را سرمشق قرار ميدهيم. زماني كه متوجه ميشويم ايشان از وظيفه شناسي و مسؤوليت پذيري و وفاي به عهد خوشحال ميشوند آن را الگو قرار ميدهيم.
خوردن هر ماده غذایی که دیرهضم باشد با هر ماده غذایی که سریعالهضم است یا دو ماده خوراکی طبیعت سرد میتواند در درازمدت (در صورتی که به طور مکرر و عادتی به مصرف برسند) مسئله ساز شود. شما میدانید قدیمیها چرا میگفتند نباید غذاهایی مثل خربزه و عسل یا ماست و ماهی را با هم خورد و آیا مصرف این مواد واقعاً میتواند مشکلساز شود؟دکتر مهرداد کریمی، متخصص طب سنتی، به این پرسشها پاسخ داده است.آقای دکتر! از قدیم شنیدهایم که میگفتند خربزه و عسل با هم نخور که در دلت سنگ میشود یا ماست و ماهی بخوری پوستت لک میآورد. آیا این گفتهها پایه علمی دارند؟
نه، این جملات باورهایی کاملاً اشتباه هستند. به طور کلی، این موضوع درست است که خوردن هر ماده غذایی که دیرهضم باشد با هر ماده غذایی که سریعالهضم است یا دو ماده خوراکی طبیعت سرد میتواند در درازمدت (در صورتی که به طور مکرر و عادتی به مصرف برسند) مسئلهساز شود اما بیان این مسئله که خوردن آنها باعث میشود در دل سنگ شوند یا حتماً برص یا لک میآورند، درست نیست.
پس یعنی قوانین و ممنوعیتهایی در طب سنتی در رابطه با مصرف مواد غذایی با هم وجود دارد؟
بله، یکی از ارکان اساسی در طب سنتی تغذیه مناسب است و یکی از بخشهای تغذیه مربوط به آداب غذا خوردن و آب نوشیدن میشود. منظور از آداب این است که چه غذایی را به چه میزان و با چه غذای دیگری مصرف کنیم. در طب سنتی قانونهایی وجود دارد که بر اساس آن باید ترتیب وقت غذا مشخص باشد. منظور از ترتیب وقت غذا این است که چه غذایی را به دنبال چه غذای دیگری میتوان مصرف کرد تا بدون عارضه باشد.
چند نکته اساسی که باید بدانیم این است که فرد باید به صورت فیزیولوژیک عمل کند یعنی تا احساس ضعف و گرسنگی نکرده نباید غذا تناول کند. اگر تشنه یا گرسنه بود نباید به یکباره میزان زیادی غذا بخورد یا آب بنوشد. یکی دیگر از قوانین در طب سنتی، مسئله مزاج است. هر فردی در هر سنی مزاج خاص خود را دارد و فرد هر غذایی که میخواهد بخورد باید ملاحظه سنش و فصلی که در آن هست را بکند. اجتناب از خوردن نان گرم و آشامیدن آب سرد بعد از آن، اجتناب از خوردن غذاهای سریعالهضم بعد از غذاهای دیرهضم، اجتناب از خوردن همزمان دو غذای گرم یا سرد یا لزج یا قابض یا نفاخ از جمله این قوانین است.
لطفاً مثالهای ملموستری بزنید تا متوجه این قوانین شویم.
مثلاً خوردن خربزه بعد از گوشت اشتباه است. گوشت غذایی دیرهضم است و نیاز دارد تا در دستگاه گوارش کار بیشتری روی آن انجام شود در حالی که خربزه، غذایی زودهضم است. وقتی این دو خوراکی همزمان یا پشت سر هم مصرف میشوند، هضم گوشت دچار مشکل میشود. البته خربزه با گوشت فرایندی ایجاد نمیکند، بلکه خربزه در دستگاه گوارش سریعتر هضم میشود در صورتی که گوشت هنوز نیاز به هضم شدن دارد. این تداخل بر دستگاه گوارش اثر منفی میگذارد و در صورت تکرار در درازمدت فرد را دچار عارضه میکند.
خوردن سرکه بعد از برنج، خوردن میوه به خصوص انگور بعد از کلهپاچه، خوردن شیر یا فراوردههای لبنی به عنوان دسر بعد از گوشت و تخممرغ، خوردن حلیم یا آش بلغور با انار، خوردن عدسی یا ماش با سرکه، خوردن خربزه با عسل، کشمش با عسل، انبه با آب طالبی و ... به همین علت اشتباه است. خوردن همزمان حلیم و کلهپاچه نیز چون هر دو دیرهضم هستند یا ماست و آبلیمو و ماست و ماهی و حتی ترب چون سرد هستند یا تمبرهندی یا ربهای ترش و آب انار چون هر دو ترش و قابض هستند یا سیر و پیاز چون نفاخ هستند یا مصرف همزمان ادویههایی مثل میخک و زنجبیل در غذا چون هر دو گرمند، توصیه نمیشود.
به طور کلی، بر اساس آموزههای طب سنتی، استفاده از ادویههای ترکیبی درست نیست. مثلاً باقالای سرد را باید با گلپر یا حلیم گندم را با دارچین مصرف کرد و قرار نیست اگر غذایی سرد است با آن چند ادویه یا گیاه گرم مصرف شود. مصرف آب گرم با غذای شور یا مصرف آب سرد با میوههای دارای رطوبت بالا مثل نارنگی یا هندوانه به دلایلی که البته توضیح آن پیچیده است نیز توصیه نمیشود.
تمام افراد در هر سنی با هر مزاجی باید این قوانین را رعایت کنند؟
بله، البته رعایت این مسایل با پیشفرض سالم بودن فرد است. ممکن است به افراد بیمار یا در شرایط خاص به بعضی افراد به صورت دریافت دارو، مصرف برخی ممنوعیتها، بعد از غذا توصیه شود.مصرف آب گرم با غذای شور یا مصرف آب سرد با میوههای دارای رطوبت بالا مثل نارنگی یا هندوانه به دلایلی که البته توضیح آن پیچیده است نیز توصیه نمیشودمثلاً افرادی که گیاهخوارند چون سبزیها اکثراً سرد و تر هستند و مصرف آنها باعث افزایش رطوبت در بدن میشود به عنوان ادویه برایشان استفاده از آنقوزه توصیه میشود چون گرمی زیاد این ادویه، رطوبت گیاهان و آسیب و عوارض مصرف آنها را کمتر میکند.
آیا مصرف غذاهای ممنوع پشت هم یا همزمان در همان لحظه مشکلآفرین است یا در اثر تکرار عوارض بروز میکنند؟
در برخی از موارد عوارض را همان لحظه میبینیم مثل خوردن انگور بعد از کلهپاچه اما به طور کلی، در افراد مستعد، عادت به مصرف این مواد در درازمدت باعث بروز بیماری میشود. مثلاً فردی را در نظر بگیرید که عادت دارد شام دیر میخورد، در وعده شام گوشت میخورد و قبل از خواب هم شیر یا ماست مصرف میکند یا مثلاً فردی که عادت دارد همراه برنج، ترشی میخورد، تکرار این آموزههای غلط در افراد مستعد از نظر مزاج و در شرایط خاص است که آسیبرسان میشود.
آیا در اثر مصرف این ممنوعهها فرد دچار بیماریهای مشخصی میشود؟
خیر، گاهی میشنویم که مصرف ماست و ماهی و ترشی به ویژه در کودکی برص میآورد. این موضوع اصلاً درست نیست. مصرف همزمان چند ماده غذایی سرد، اخلاط سرد و خلط سودا ایجاد میکند. از طرفی، یکی از مکانیسمهای برص در طب سنتی نیز ایجاد آن به واسطه خلط سوداست اما اینگونه نیست که حتماً به دلیل مصرف همزمان غذاهای سرد، فرد برص بگیرد. این مواد به هر حال دستگاه گوارش را دچار اختلال میکنند و بسیاری بیماریها از همینجا نشأت میگیرند.
روز جمعه مورخ 4/12/91 روز به یاد ماندنی در تاریخ بروجرد آری در این روز دو شهید از دیار فرزانگان در آرامگاه ابدی خود آرمیدند شهیدان مهدی فطرس جمعی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی که در کردستان به خیل عظیم شهدای انقلاب اسلامی پیوست و دیگر شهید عزیز این دیدار شهید فرشید کلالی جمعی نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران که در شهر زاهدان که به ضرب گلوله اشرار به شهادت رسید روحشان شاد و با امام شهیدان محشور باد
همه کسانی که به اینترنت دسترسی دارند، علامت @ را دیده اند و آن را می شناسند. این علامت که امروزه آن را بیشتر در آدرسهای ایمیل و یا شبکه های اجتماعی می توانیم ببینیم، در خیلی جاها بعنوان سمبل اینترنت یا ارتباطات مجازی تلقی میشود.
شاید فکر می کنید که این علامت از ابداعات چند سال گذشته است و پیش از دوران کامپیوترها و ایمیلها وجود خارجی نداشته؛ اما جالب است بدانیم که این علامت پیچ خورده، در طول قرنهای گذشته کاربرد داشته و بعضی مستندات قدمت آن را به پیش از قرون وسطی می رسانند. البته مردم قرون وسطی از علامت @ برای ارسال ایمیل به هم یا حتی هدایت کبوترهای نامه بر استفاده نمی کردند و این سمبل در آن زمانها استفاده های دیگری داشت.
نامگذاری:
در بیشتر زبانهای دنیا (از جمله فارسی) @ را مانند انگلیسی ها at یا at Sign تلفظ می کنند. اما بعضی زبانها هم برای آن نام خاصی دارند که معمولا یاد آور حیوانات است:
در تایوان به آن موش کوچولو، در روسیه و ارمنستان سگ، در هلند دم میمون، در دانمارک دم فیل و در نروژ دم گربه می گویند. در کشورهای دیگر هم دم انواع دیگر حیوانات از جمله خوک کاربرد دارد و بعضی کشورها هم کلماتی معادل حلزون یا پیچ و رولت برای آن استفاده می کنند. در اسپانیایی، پرتقالی، کاتالان و فرانسه و کمابیش انگلیسی هم کلمه آروبا کاربرد دارد. اما arroba چیست و از کجا آمده است؟
اجازه بدهید با هم به اسپانیای قدیم سفر کنیم، به زمانی که اسپانیا در دست مسلمانان بود و بسیاری کلمات عربی وارد زبان اسپانیایی شدند. از جمله کلمه الربع که واحدی بود برای اندازه گیری وزن. همینطور که ما در فارسی چارک (حدود ۷۵۰ گرم) را داریم، اعراب هم الربع را داشتند که تقریبا معادل ۱۱ و نیم کیلوگرم امروزی می شد. این کلمه به صورت arroba وارد زبان اسپانیولی و پرتغالی شد و تا به امروز هم مورد استفاده است. اسپانیایی ها و پرتغالیها از نماد @ برای نمایش اختصاری arroba استفاده کردند. بعدها با ورود علامت @ به انگلستان، کلمه arroba هم وارد زبان انگلیسی شد.
ولی چه ارتباطی می تواند بین یک واحد وزن و ایمیل باشد؟ باید بگوییم که @ تنها بعنوان علامت وزن استفاده نمی شد و کاربردهای دیگری هم داشت.
کاربردهای قدیمی:
- حسابداران در قرون ۱۸ و ۱۹ از @ بعنوان علامت اختصاری each at استفاده می کردند. به این ترتیب @ یک a بود که داخل یک e بزرگتر نوشته می شد. each at اصطلاحی بود به معنای "از قرار هر کدام" که تاجران و حسابداران به کار می بردند مثلا "۲سیب @ ۱$" یعنی ۲ سیب از قرار هر کدام یک دلار. در حالیکه اگر گفته می شد : two apples at 1$ یعنی دو سیب (هر دو با هم) یک دلار.
در یک دعای بلغاری در سدههای میانی، از علامت @ در آغاز "آمین" استفاده شده است.
- در قرون گذشته در مناطقی از فرانسه از علامت à (به معنای at each یا "از قرار") برای برچسب گذاری کالاها استفاده می کردند. گاهی اوقات مغازه دارهای فرانسه هم مانند برخی کشورها به سرعت قیمت ها را می نوشتند و در نتیجه علامت à چیزی شبیه به @ از آب در می آمد.
- @ می تواند ریشه ای یونانی هم داشته باشد. یعنی یک آلفای محصور در میان دایره باشد. یونانیها مدعی هستند که گاه در گذشته از علامت @ به جای کلمه ανά (آنا) استفاده می کردند. آنا در زبان یونانی تقریبا معادل à فرانسوی است.
- کشیشها هم در قرون وسطی از علامت @ زیاد استفاده می کردند، هم بعنوان اختصاری برای کلمه ad لاتین ( به معنای به، در، درباره، با) و هم به عنوان تاکید بر حرف a مثلا در ذکر کلمه amen حرف a به صورت @ نگارش می شد. عده ای بر این باورند که @ یک a است که داخل یک D قرار گرفته و ad را نشان می دهد. اسنادی وجود دارد که قدمت این کاربرد را تا ۷۰۰ سال پیش می رساند.
- کاربردهای دیگری هم برای @ وجود داشته که بیشتر برای نشان دادن اختصار کلماتی که با ۲ شروع می شوند و اکثرا به معنای "در" (داخل) یا "از قرار" یا "در ارتباط با" هستند.
استفاده مدرن :
اما @ اولین بار در اوایل قرن بیستم وارد ماشینهای تحریر و حسابداری شد و در اواخر این قرن هم با پیدایش کامپیوترها راه خود را به دنیای دیجیتال باز کرد. کلید @ در کامپیوترها استفاده های بسیار زیادی پیدا کرد، در بسیاری از زبانهای برنامه نویسی کاربرد پیدا کرد و بسیاری از سرویسهای آنلاین هم از @ استفاده کردند.
در ایمیلها @ نشان می دهد که آدرس ایمیل شما در کدام سایت قرار دارد. در توئیتر و بسیاری از سرویسهای میکروبلاگینگ برای خطاب قرار دادن کاربر دیگری بطور عمومی استفاده می شود و در فوروم ها و بعضی شبکه های اجتماعی برای پاسخ دادن به کاربر دیگر پیش از نام او @ می آورند.
استفاده های جدید از @ به دنیای مجازی محدود نیست. در آمریکا برای نشان دادن مسابقه دو تیم با هم، ضمن مشخص کردن میزبان از @ استفاده می شود. مثلا NY@LA یعنی تیم NY با LA مسابقه خواهد داد و بازی در زمین LA برگزار می شود.
حتی در زبان فارسی مجازی هم @ وارد شده و کاربردهای مختلفی پیدا کرده. مثلا بعضی کاربران در تایپ فارگلیسی (پینگلیش) از @ برای جایگزینی "عت" "ئت" و "ـَت" در کلماتی چون ساعت، دقت و سرعت و غیره استفاده می کنند. در بعضی زبانهای دیگر هم کاربران مجازی ترجیح می دهند از @ به جای حروف مشابهی که ممکن است در تلفن یا کامپیوترشان نباشد، استفاده می کنند. مثلا به جای ə (که در ترکی آذربایجانی و برخی زبانهای دیگر صدای ـَ می دهد)
علاوه بر آن @ بعنوان سمبل دنیای مجازی و سرویسهای اینترنتی وارد فرهنگ و هنر هم شده و خود را در آثار سینمایی یا حتی اشعار خوانندگان یا نقاشی ها و کاریکاتورها بعنوان نماینده دوره جدید ارتباطات معرفی کرده است.
ازدواج موجب آسایش وآرامش انسان می شود وافراد به زندگی بهتر و بیشتر دلبستگی پیدا می نمایند و به امید اینکه زن و فرزندان در کنار او هستند خود را تنها نمی داند وهمین امر موجب تقویت روحیه امید و تلاش و خلاقیت وسازندگی و سیر به سوی پیشرفت وکمال انسان می شود، همچنان که در آیه 21 سوره روم چنین تسریع دارد: "و من آیاته ان خلق من انفسکم ازواجا لتسکنو الیها و جعل موده ورحمه. ان فی ذالک لایات لقوم یتفکرون". "از آیات خدا این است که از خود شما همسرانی آفرید تا بدان آرام گیرید و بین شما دوستی ومهربانی نهاد. اینها نشانه هایی است برای کسانی که اندیشه کنند".
ازدواج مانع فساد و تباهی می گردد و مایه امید و دلگرمی انسان می شود زیرا روابط جنسی بر اساس ضوابط و معیار های صحیح واخلاقی از بی بند و باری جلوگیری می نماید. فرزندانی که درکانون گرم خانواده متولد می شوند با فرزندان ناشی از روابط جنسی آزاد فرق می کنند چراکه آینده آنها روشن است واحساس امنیت و آرامش می کنند.
ازدواج و تشکیل خانواده دراقتصاد خانواده تاثیر فراوان دارد در نتیجه با ازدواج حقوق هر یک از افراد خانواده تثبیت می گردد. از آثار مهم ازدواج مهریه و نفقه وارثیه می باشد. از جمله آثار مهم خانواده قرابت وخویشاوندی است که از این طریق بین افراد پیوند نسبی و سببی حاصل می شود و بالاخره ازدواج بنایی است که کانون گرم خانواده و محل مهر ومحبت والدین به فرزندان می باشد ودراین بنا شخصیت اطفال شکل می گیرد ومستحکم می شود واز بهترین بناها است. بنایی که پدر و مادر و فرزندان بدون تنش و اضطراب ودلهره به طورگروهی یار و مددکار یکدیگر می باشند.
از امام محمد باقر(ع) روایت شده است ک حضرت پیغمبر فرموده است: "ما بین فی الاسلام بناء احب الی الله من التزویج "، در اسلام بنایی بهتر از ازدواج درنظر خداوند بنا نشده است.
آنچه بیان گردید نمونه هایی از اهمیت ازدواج بود. یکی دیگر از هدفهای ازدواج اصل تکثیر یعنی زیاد شدن افراد جامعه می باشد که در قرآن مجید با این مطلب هم عنایت گردیده و خداوند سبحان درسوره نساء آیه 34 می فرماید: "یا ایها الناس التقوا ربکم الذی خلقکم من نفس واحده وخلق منها زوجها و بث منهما رجالا کثیرا و نساء"، ای مردم پرهیزگاری کنید برای پروردگاری که شما را از یک تن آفرید و جفت او را از او آفرید و از آنان مردان و زنان زیادی بوجود آورد".
ازدواج قراردادی است که برای تشکیل خانواده و ادامه زندگی مشترک بین زن و مرد برابر موازین قانونی و شرعی بسته می شود و پس از انعقاد آن برای آنها حقوق و تکالیفی ایجاد می نماید. در اسلام پس از طی شدن مراسمی شرعی و عرفی،زن و مرد می توانند از یکدیگر تمتع جنسی ببرند و نفقه زن بوسیله شوهر تامین می شود و بالاخره هدف اصلی این قرارداد حفظ و بقای نسل می باشد که به همین جهت در قرآن مجید به مردان توصیه گردیده که با زنان پاک و عفیف ازدواج نمایند: "فانکحوا ما طاب لکم من النساء " آیه 3 سوره نساء.
اصل تناسل یعنی داشتن فرزند به منظور حفظ و بقاء نسل یکی از هدفهای مهم دیگر ازدواج می باشد که در همین راستا خداوند بزرگ در قرآن کریم می فرماید: "و الله جعل لکم من انفسکم ازواجا و لکم من ازواجکم بنین و حفده"، خداوند قرار داد برای شما همسرانی و از همسران شما آفرید فرزندان و نتیجه هایی".
اسلام توجه وارزش بسیاری برای جایگاه زن و خانواده قائل شده است تاحدی که مرد را سرپرست خانواده می داند و مرد را رئیس خانواده برای نظم و اداره امور تعیین کرده است، اما وظیفه رئیس خانواده که عنوان پدر برای فرزندان و عنوان شوهر یا همسر برای زن دارد با وظایف رئیس موسسه تفاوت فراوانی دارد. بنابراین می توان گفت که منظور از ریاست شوهر در خانواده، مدیریت او به عنوان موجودی فداکار برای اداره امور محیط با صفای خانواده می باشد که در سایه تلاش های بی وقفه وکارهای مستمر وی، گرمی و رونق خانواده دو چندان می شود.
به همین جهت خداوند بزرگ در کتاب آسمانی ما مسلمانان یعنی قرآن مجید می فرماید: " الرجال قوامون علی النساء"، "مردان بر زنان سرپرستی دارند" ویا به تعبیری ایستادگانند در مقابل آنها یعنی آماده خدمت برای رفع مشکلات مختلف خانواده می باشند و چون تهیه جا و مکان و وسائل و سایر لوازم زندگانی افراد خانواده برعهده آنها می باشد، به این جهت سرپرست خانواده خود می باشند.
شاید شما هم یکسری عادتهایی داشته باشید که به مرور زمان موجب خرابی دندان هایتان شود؛ پس بهتر است که آنها را بشناسید و هر چه سریعتر ترکشان کنید. در ادامه ایمیل پرشین استار 22 مورد از عادتهایی که موجب خرابی دندان هایتان میشود را یادآور می شویم که امیدواریم آنها را بشناسید و انجام ندهید.
1. دندان قروچه : ساییدن دندانها به هم یا دندان قروچه در اثر فشار عصبی و مشکل بد خوابیدن ایجاد میشود؛ کنترل دندان قروچه بسیار سخت است؛ خودداری از جویدن غذاهای سفت در طول روز، درد دندان و آسیب ناشی از دندان قروچه را کم میکند. در شب از محافظ دهان (مخصوص دندان قروچه) استفاده کنید تا در حین خوابیدن از آسیب دندان در اثر دندان قروچه جلوگیری کنید.
2. جویدن یخ : یخ مادهای بدون قند است و ممکن است فکر کنید برای دندان ضرری ندارد؛ اما جویدن یخ میتواند باعث شکستن و یا از بین رفتن قسمتی از مینای دندان شود؛ اگر یخ را سفت بجوید، باعث تحریک بافت نرم داخل دندان و بروز حساسیت و درد دندان میشود. خوردن غذاهای داغ و یا غذاهای سرد ممکن است درد دندان را شدت بخشند؛ بهتر است به جای جویدن یخ، آدامس بدون قند بجوید.
3. جویدن مداد : آیا موقع تمرکز روی یک مسئله، مداد خود را میجوید؟؛ اثر جویدن مداد همانند جویدن یخ است و باعث شکستن و یا خرد شدن دندانها میشود. هنگامی که میخواهید چیزی را بجوید، آدامسهای بدون قند را انتخاب کنید؛ آدامسهای بدون قند باعث ترشح زیاد بزاق میشوند و از بوی بد دهان و پوسیدگی دندانها جلوگیری میکنند.
4. مکیدن انگشت : معمولاً کودکان بعد از پدیدار شدن دندانهای دائمی خود، انگشتان خود را میمکند؛ این انگشت مکیدن در سن 5 تا 6 سالگی ظاهر میشود و باعث تغییرات دائمی در ساختار دندان و لثه میشود؛ مکیدن انگشت شست میتواند باعث لق شدن و انحراف دندانهای کودک از جای خود شود؛ این انحراف دندانها میتواند مشکلات تنفسی و جویدنی را برای کودک به وجود آورد.
5. مکیدن لیمو ترش : افرادی که لیموترش را میمکند، خود را در خطر مشکلات دهانی و دندانی قرار میدهند؛ لیمو دارای مقدار زیادی اسید است؛ این اسید، باعث تضعیف شدن مینای دندان و زبری سطح دندانها میشود.
6. جویدن ناخن : جویدن ناخن نه تنها ظاهر دست را زشت میکند، بلکه به دندانها نیز آسیب میرساند و باعث مشکلات دهانی میشود؛ جویدن ناخن باعث بیرون آمدن دندان از محل خود، شکستن دندان و تخریب مینای دندان میشود.
7. با شیشه شیر خوابیدن : اگر موقع خواب، به کودک خود یک شیشه آب میوه، شیر و یا شیرخشک بدهید و در حین خوردن آن بخوابد، باعث خواهید شد که دندانهای جدید پوسیده شوند؛ پس، بهتر است قبل از خوابیدن کودک، شیشه شیر را از او بگیرید و او را به این کار عادت ندهید.
8. سوراخ کردن (پیرسینگ) زبان : در برخی کشورها، سوراخ کردن زبان و آویزان کردن زیورآلات فلزی از آن (پیرسینگ) مرسوم است؛ اگر به طور ناخودآگاه این قطعه فلزی را گاز بگیرید، دندانتان میشکند؛ هنگامی که فلز با لثه برخورد میکند، باعث آسیب لثه و لق شدن دندانها میشود. دهان ما پر از باکتری است، بنابراین سوراخ کردن زبان، خطر عفونت و زخم زبان را زیاد میکند؛ بهتر است قبل از این کار، با یک دندانپزشک مشورت کنید.
9. سخت مسواک زدن : مسواک زدن بخشی از بهداشت دهان و دندان است اما نباید سفت و محکم مسواک بزنید؛ این نوع مسواک زدن باعث از بین رفتن مینای دندان، تحریک لثهها، حساس شدن دندانها نسبت به سرما و گرما و حتی ایجاد سوراخهایی در دندان میشود.
10. باز کردن چیزی با دندان : باز کردن درب قوطی و یا بسته پلاستیکی با دندان ممکن است راحت باشد، اما دندان ابزاری برای خرد کردن و یا باز کردن وسایل نیست؛ به جای دندان میتوانید از قیچی و یا درب باز کن استفاده کنید؛ از دندانها باید فقط برای خوردن غذا استفاده کرد.
11. ورزش کردن بدون محافظ دهان : موقع انجام ورزشهایی مثل بوکس، هاکی و ورزشهایی که با صورت شما در تماس هستند باید از محافظ دهان و دندان استفاده کرد؛ این محافظ دهان یک قطعه پلاستیکی است و از دندانهای بالایی محافظت میکند؛ بدون این محافظ زمانی که ضربه سنگینی به صورت شما وارد شود، میتواند دندانها را خرد کند؛ این محافظ دندان را میتوانید از دندان پزشک بگیرید.
12. آب نبات سفت : قند موجود در آبنبات باعث به وجود آمدن پلاکهای چسبنده بر روی دندانها میشود؛ سپس باکتریهای موجود در پلاک دندان، قند را تبدیل به اسید میکند و این اسید باعث از بین رفتن مینای دندان میشود؛ بنابراین بعد از مصرف شکلات، آبنبات و شیرینی، حتماً دندانهای خود را مسواک بزنید.
13. شیرینی چسبنده : همه مواد شیرین باعث پوسیدگی مینای دندان میشوند، اما برخی از آنها بیشتر مضرند، مثل سوهان، گز، پاستیل و آب نبات شل؛ وقتی شیرینی به دندان بچسبد و قند تبدیل به اسید میشود، این اسید برای ساعتها در تماس با مینای دندان است. اگر بعد از خوردن این نوع شیرینیها، چیزی مثل کرفس یا آدامس بدون قند بجوید، مقدار زیادی بزاق ترشح میشود و این بزاق اسید را از بین میبرد.
14. نوشابه های گازدار : فقط شیرینی مسبب خرابی دندان نیست؛ اگر یک لیوان نوشابه گازدار بنوشید، بیشتر از 11 قاشق چایخوری قند مصرف کردهاید؛ همچنین نوشابهها حاوی اسید فسفریک و اسید سیتریک است که این دو اسید، باعث از بین رفتن مینای دندانها میشوند. نوشابههای رژیمی هر چند بدون قند هستند، ولی مقدار زیادی شیرین کننده مصنوعی دارند که این شیرین کنندهها، دارای اسید هستند و برای دندانها مضرند.
15. نوشابههای ورزشی : معمولاً این نوشابهها دارای مقدار زیادی قند هستند؛ نوشابههای ورزشی هم در دهان، اسید به وجود میآورند که این اسید به مینای دندان حمله میکند؛ اگر زیاد از این نوشیدنیها استفاده میکنید، این را بدانید که در معرض پوسیدگی دندان خواهید بود؛ در حین ورزش و برای جلوگیری از کم آبی بدن، میتوانید از آب دارای املاح استفاده کنید.
16. آبمیوه صنعتی : آبمیوههای صنعتی دارای ویتامین و آنتی اکسیدان هستند، ولی بیشتر آنها قند زیادی دارند؛ میوهها خودشان شیرین هستند، بنابراین اگر آب میوهای میخرید توجه کنید که قندی به آن افزوده نشده باشد؛ همچنین میتوانید آب میوه خریداری شده را با مقدار آب رقیق کنید.
17. چیپس سیب زمینی : غذاهای نشاستهای مثل چیپس، توسط باکتریهای موجود در پلاک دندان، شکسته شده و به اسید تبدیل میشوند؛ این اسید مدت 20 دقیقه به دندانها حمله میکند؛ اگر غذا بین دندانها باقی بماند، این مدت زمان بیشتر میشود؛ بنابراین بهتر است بعد از خوردن چیپس سیب زمینی و یا دیگر غذاهای نشاستهای، حتماً بین دندانهای خود را با نخ دندان تمیز کنید.
18. مصرف دائمی میان وعده : میان وعدهها نسبت به وعدههای اصلی غذا، کمتر موجب ترشح بزاق دهان میشوند؛ پس بهتر است از مصرف میان وعدههای شیرین و چسبنده خودداری کنید و به جای آن میتوانید از میوه و سبزیجاتی مثل هویج استفاده کنید؛ همچنین شکستن زیاد موادی مثل تخمه و آجیل در میان وعدهها برای دندانها مضر است.
19. نوشیدن قهوه : اگر زیاد قهوه بنوشید، به مرور زمان، در اثر تیرگی قهوه و اسید موجود در آن، دندانهایتان زردرنگ میشوند؛ خوشبختانه، لکههای زرد ناشی از مصرف قهوه، به سادگی با استفاده از مواد سفید کننده دندان از بین میروند؛ از یک دندانپزشک درباره نوع و نحوه استفاده از این سفید کنندهها سؤال کنید.
20. کشیدن سیگار : سیگار و دیگر محصولات دخانی، لکههایی را بر روی دندانها به جای میگذارند و موجب بیماریهای لثه و افتادن دندانها میشوند؛ تنباکوی موجود در دخانیات، موجب سرطان دهان، لب و زبان نیز میشود.
21. نوشیدن مشروبات الکلی : اسید در مشروبات الکلی، مینای دندان را از بین میبرد و لکههایی را بر سطح دندان به جای میگذارد؛ با استفاده از مواد سفید کننده دندان و خمیر دندان، میتوانید با این لکهها مبارزه کنید.
22. زیاد خوردن : خوردن بیش از حد در عارضه پرخوری عصبی باعث افزایش پوسیدگی دندانها میشود؛ اسیدهای قوی که در اثر استفراغ کردن از دهان خارج میشوند، میتوانند دندانها را ضعیف و شکننده کنند؛ این اسیدها همچنین باعث بوی بد دهان میشوند؛ در بیماری پرخوری عصبی (بولیمیا) فرد ابتدا مقدار زیادی غذا میخورد و سپس عمداً غذای خورده شده را بالا میآورد.
اخیراً باب شده که برخی از این مبلغات منافق و دروغگو، در محافل «ذکر» میدهند و برخی از آنان نیز مردم را از زیارت عاشورا و اذکار دیگر، به بهانهها و اراجیف «من درآوردی» پرهیز میدهند! که پرهیز دادن از ذکر «لا إله الا الله»، به بهانهی این که ذکر بزرگی است و شما را درگیر امتحانات سخت و مشکلات عدیده مینماید نیز یکی از همین ترفندهای شیطانی آنان است. چرا که فرمان پرهیز از این ذکر، فرمان شیطان است و نه اسلام.
لا اله الا الله
متأسفانه جلسات مذهبی بانوان که در قالب هیئتهای خانگی برگزار میگردد، از کنترل کمتری برخوردار است و به همین دلیل سنگر مانور دشمنان اسلام از یک سو و دنیاطلبان سوداگر که از طریق انحراف و فریب اذهان عمومی ارتزاق میکنند از سوی دیگر قرار گرفته است و باید اذعان داشت که سادهلوحی، بیبصیرتی و زودباوری برخی از عوام نیز زمینه را برای جولان، تکتازی و چپاول آنان فراهمتر نموده است. تا جایی که بسیار مشاهده شده برخی از این بانوان سادهلوح، به شکل مرید به گرد مبلغین و مبلغات دروغگو جمع شده و با اهدای تراول، جواهرات، پول نقد و حتی گاهی خانه و ویلا، او را مساعدت، اطاعت و تبعیت می کنند!
اخیراً باب شده که برخی از این مبلغات منافق و دروغگو، در محافل «ذکر» میدهند و برخی از آنان نیز مردم را از زیارت عاشورا و اذکار دیگر، به بهانهها و اراجیف «من درآوردی» پرهیز میدهند! که پرهیز دادن از ذکر «لا إله الا الله»، به بهانهی این که ذکر بزرگی است و شما را درگیر امتحانات سخت و مشکلات عدیده مینماید نیز یکی از همین ترفندهای شیطانی آنان است. چرا که فرمان پرهیز از این ذکر، فرمان شیطان است و نه اسلام.
پیامبر اکرم (صلی الله علیه وآله) از همان آغاز بعثت به مردمان هر عصر و نسلی فرمودند: «یا ایها الناس قولوا لا اله الا الله تفلحوا» – بگویید: لا اله الا الله [تا] رستگار شوید. حال عدهای (آن هم به نام اسلام و ذکر) مدعی شوند که نگویید «لا اله الا الله» تا به امتحانات سخت دچار نشوید؟!
اساساً همهی دعوت انبیای الهی و امتحانهای الهی برای این است که مردمان به «لا اله الا الله» پی ببرند و در گفتار و عمل به صورت مکرر و پیوسته متذکر این معنا باشند تا رستگار شوند. لذا این ذکر حلال مشکلات و معضلات در دنیا و آخرت است و نه سبب بروز آنها.
در روایت امام باقر و امام صادق (علیهماالسلام) آمده است:
«لا إله الاّ الله» و «الله اکبر» بسیار بگویید، زیرا چیزی نزد خدای عزوجل محبوبتر از گفتن «لا إله الاّ الله» و «الله اکبر» نیست. (اصول کافی، ج۴، ص ۲۶۸)
در احادیث و روایات نیز مکرر تأکید شده است که هیچ ذکری بالاتر، گرانقدرتر و حتی هم طراز با ذکر «لا إله الاّ الله» نیست. دقت شود که فرمودهاند: هیچ ذکری. و اتفاقاً این ذکر عظیم است که راهنما، مشکلگشا، نشاطآور و سبب اطمینان قلب از هر «حزن و خوفی» است
امام صادق (علیه السلام) میفرمایند:
هر کس در روز صدبار بگوید: «لا إله الاّ الله» در آن روز از نظر عمل بهترین مردم است، مگر (از) کسی که زیادتر گفته باشد. (اصول کافی، ج۴، ص ۲۶۷).
امام صادق (علیه السلام) به ابان بن تغلب میفرمایند:
ای ابان! چون به کوفه رفتی این حدیث را [برای مردم] بازگو کن: «من شهد أن لا اله الا الله مخلصاً و جبت له الجنه …» هر کس از روی اخلاص شهادت دهد به «لا إله الاّ الله» بهشت بر او واجب میشود.
ابان گوید: عرض کردم: از هر دسته گروهی نزد من [به دیدنم] میآیند، آیا برای همهی آنان این حدیث را روایت کنم؟ فرمود:
آری ای ابان؛ چون روز قیامت شود و خداوند همهی اولین و آخرین را گرد آورد، «لا إله الاّ الله» را از آنها بگیرد، جز آن کس که بر این امر (استوار) باشد. (یعنی کسی که به صورت پیوسته و مستمر، در قول و عمل به صورت خالصانه به ذکر «لا إله الاّ الله» مشغول است.)
پس، کسانی که به نام تبلیغ دین مردم را از ذکر «لا إله الاّ الله» پرهیز میدهند، رمالهای بیدین و بلندگوهای شیطان هستند و کسانی که مسلمان و مۆمن هستند، باید از صمیم قلب و باور عقلی و نیز از روی اخلاص با صدای بلند در گفتار و عمل صالح و مخلصانه و به صورت مستمر بگویند: «لا إله الاّ الله»
همراهی زبان و قلب برای ذکر لااله الا الله
ذکر «لا إله الاّ الله» ذکری است که اول باید به زبان و بیان گفته شود و بعد به قلب ایمان آورده شود و سپس در عمل و در هر آنی و هر کاری نصب العین قرار گرفته و لحاظ شود تا مبادا انسان در گفتار، گرایش قلبی و اعتقاد و نیز در عمل، لحظهای دچار «إله»ها و شرک گردد. حالا آن را از ریشه میزنند و میگویند: حتی به زبان نگویید(؟!)
در احادیث و روایات نیز مکرر تأکید شده است که هیچ ذکری بالاتر، گرانقدرتر و حتی هم طراز با ذکر «لا إله الاّ الله» نیست. دقت شود که فرمودهاند: هیچ ذکری. و اتفاقاً این ذکر عظیم است که راهنما، مشکلگشا، نشاطآور و سبب اطمینان قلب از هر «حزن و خوفی» است.
کسانی که به نام تبلیغ دین مردم را از ذکر «لا إله الاّ الله» پرهیز میدهند، رمالهای بیدین و بلندگوهای شیطان هستند و کسانی که مسلمان و مۆمن هستند، باید از صمیم قلب و باور عقلی و نیز از روی اخلاص با صدای بلند در گفتار و عمل صالح و مخلصانه و به صورت مستمر بگویند: «لا إله الاّ الله»
لا اله الا الله، علاج وسوسه
امام رضا علیه السلام از پدرانش از رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم از جبرئیل نقل می کند که خداوند می فرماید: «کلمه ی لا اله الا الله » دژ محکم من است. کسی که آن را بگوید، داخل قلعه ی من می شود و کسی که داخل قلعه ی من شد، از عذاب من ایمن خواهد بود.»( بحار الانوار، ج ۴۹، ص ۱۲۶) آن حضرت شرط اساسی آن را قبول ولایت ائمه علیهم السلام دانسته است.
لا اله الا الله کلام بسیار شریفی است که به واسطه ی آن، در مرحله ی اول، تمام معبودهای ساختگی و دروغین نفی میشود (لا اله) و در مرحله ی دوم، مقام و منزلت معبود حقیقی را در خداوند منحصر می کند (الا الله).
حروف این کلمه ی توحیدی به گونه ای چینش شده است که در گفتن آن به حرکت لب ها نیازی نیست و این از امتیازات مهم این ذکر است و عنایتی است از طرف خداوند به بندگانش، به سبب تحقق اخلاص در این ذکر توحیدی. امام صادق علیهالسلام مرتبه ی بالاتر اخلاص در این کلمه را چنین بیان می کند: «کسی که” لا اله الا الله” بگوید، داخل بهشت میشود و اخلاص در آن، این است که” لا اله الا الله” مانع او از ارتکاب محرمات الهی شود.»( بحار الانوار، ج ۸، ص ۳۵۹)
امام صادق علیه السلام می فرماید: «کسی که صد مرتبه” لا اله الا الله” بگوید، در آن روز [که این ذکر را می گوید] از نظر عمل، افضل از همه ی مردم است، مگر از کسی که زیادتر گفته باشد.»( وسائل الشیعه ی، ج ۷، ص ۱۸۳)
خواندن هزار مرتبه “لا اله الا الله” سبب نجات از گرفتاری ها و رهایی از قید و بندها است(هزار و یک ختم، ص ۳۳) و مداومت بر آن، علاج وسوسه است. مرحوم آیت الله کشمیری برای نفی خواطر و درمان حدیث نفس ذکر” لا اله الا الله” را سفارش می کرد.(صداقت، روح و ریحان، ص ۸۹؛ صداقت، صحبت جانان، ص ۱۲۱)
تبیان